نمایش درمانی چیست ؟

نمایش درمانی چیست ؟

نمایش درمانی یکی از رویکردهای گوناگون در رواندرمانی است که از چشم انداز خودش به اختلالات و درمان آنها نگاه می کند .
نمایش درمانی همان ابزار های موجود در تئاتر را وام می گیرد ، بدون اینکه نیازبه بازیگران حرفه ای وجود داشته باشد .
در واقع ما همان صحنه تئاتر را داریم . و کارگردان را که همان روانشناس نمایش درمانگر است ، بازیگران را که مراجعین هستند و در داشتن یک مشکل مثلا اعتماد به نفس پایین ، مشترک هستند و تماشاچیان که همان مراجعین شرکت کننده در درمان هستند.

یکی از ارکان اساسی رواندرمانی بازسازی صحنه های زندگی افراد در گذشته و بازگرداندن دوباره هیجان فروخورده به سطح هشیاری است . این امر به اندازه ای اهمیت دارد که بسیاری از صاحب نظران معتقدند درمانی که به هیجانات فرد و تجربه دوباره آنها نپردازد درمان پایدار و موثری نخواهد بود.

در نمایش درمانی گروهی از افراد با یک مشکل مشترک به دور هم جمع می شوند و با کارگردانی و تشخیص نمایش درمانگر بر روی صحنه ای که تماشاچیان آن تنها خود افراد شرکت کننده هستند نقش هایی را ایفا می کنند و به هیجانات و بازسازی تفسیرهای ذهنی خود از وقایع می پردازند.

مزیت نمایش درمانی بر دیگر رویکردهای رواندرمانی چیست ؟

به عنوان یک نمایش درمانگر معتقدم که نمایش درمانی دارای مزبت هایی است .
اولا اینکه یک درمانی است که به طور همزمان به هیجانات افراد در گذشته و نیز یادگیری رفتارهای جدید می پردازد. و توجه همزمان به هر دو این عوامل معمولا در رویکردهای دیگر به چشم نمی خورد.
مثلا روانکاوی درمانی است که تنها به هیجانات و زندگی فرد در گذشته می پردازد بی آنکه شیوه رفتاری جدید را به فرد آموزش بدهد ضمن اینکه درمانی بسیار طولانی مدت و گران قیمت نیز هست .و یا رفتار درمانی که بیشتر به یادگیری رفتارهای جدید می پردازد و توجه کمتری به هیجانات فرد دارد.

نمایش درمانی همچنین به خاطر اینکه صحنه ها را بازسازی می کند و فرد را مجددا در جو تجربه هیجان قرار می دهد درمانی بسیار قدرتمند و تاثیر گذار است.

مزیت دیگر نمایش درمانی بر درمانهای دیگر ، گروهی بودن درمان است . و به علت اینکه افراد دیگری غیر از درمانگر و مراجع در درمان شرکت می کنند ، نمایش درمانی می تواند به افزایش مهارت های اجتماعی افراد و بهبود روحیه آنها کمک کند و درمان محدود به چارچوب های ذهنی و نظرات درمانگر نیست.

روان سالم ، کلید برخورداری از جسم سالم و زندگانی اثر بخش است.
ملینا شیرانی –نمایش درمانگر و رواندرمانگر بالینی

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x