موسیقی ای که می شنوید می تواند سرنوشتتان را تغییر دهد!

امروزه بر متخصصین پزشکی و سلامت روان پوشیده نیست که اهمیت گوش و حس شنوایی در رشد ذهن انسان ، حتی بالاتر از اهمیت چشم و بینایی است .

به طوریکه کودکانی که با ناشنوایی متولد می شوند نقصان های شناختی بیشتری در مقایسه با کودکان نابینا تجربه می کنند .

یکی از جالب ترین یافته ها ، که امروزه در جوامع کاربرد دارد ، گفتن عبارات تاکیدی برای تغییر ذهنیت و رفتار است و بیشتر متخصصین معتقدند که عبارات تاکیدی را به گونه ای بیان کنید که صدای خودتان را بشنوید .

بنابراین آنچه که ما می شنویم می تواند نقش مهمی در سرنوشت ، خلق و خو ، اعتماد به نفس و رفتارهای ما داشته باشد .

شخصی که مدتی را در کنار افراد سمی با کلام مسموم زندگی کند به خوبی شاهد خواهد بود که چگونه عزت نفسش کاهش می یابد و تلقین های منفی آن افراد سمی برایش به واقعیت مبدل می شود .

استفاده از گوش ها و پردازش شنیداری برای تغییر ذهن می تواند یک شمشیر دولبه باشد . یعنی هم مفید و هم خطرناک

استفاده مفید این است که هر روز مراقب خوراکی که از طریق گوش ها به ذهنمان می دهیم ، باشیم . عبارات تاکیدی مثبت بگوییم ، با افراد مثبت و خوش کلام نشست و برخاست کنیم و کتابهای خوب بخوانیم و از همه مهم تر موسیقی خوب گوش کنیم .

اما چرا اهمیت موسیقی تا این اندازه است ؟

موسیقی یک کلام آهنگین است که به خاطر وزن و ریتم، تاثیر عمیق تری بر ذهن به جای میگذارد .

پس استفاده منفی و مضر از کلام و از گوش ها ، به خطرناک ترین شکل آن میتواند استفاده از موسیقی بد باشد .

موسیقی ای که اشعار و نت های آن در فرد احساس غم ، شکست ، یاس و ناامیدی ، پوچی و آرزوی مرگ ، ایجاد می کند .

متاسفانه امروز شاهد این هستیم که قشر نوجوان و جوان ما تمایل زیادی به شنیدن موسیقی های به قول خودشان امروزی ، پیدا کرده اند که اغلب محتوای آنها ، غم ، شکست های عشقی ، پوچی و شکوه و شکایت از دنیاست ‌و جای تعجب ندارد که قشر علاقه مند به چنین موسیقی ، روز به روز بی هدف شده و به احساس پوچی می رسند و روابط عاطفی در بین آنها نیز اغلب با شکست یا خیانت مواجه می شود .

یکی از دلایل آن ، بدون شک نوع موسیقی و کلام موجود در آن موسیقی و ترانه است که افراد معمولا چندین ساعت در شبانه روز به آن گوش می سپارند بدون آنکه متوجه تاثیرات و پیامد های آن باشند .

دکتر ملینا شیرانی
روان‌شناس و رواندرمانگر بالینی

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x