به کدام روان شناس مراجعه کنیم ؟

روان درمانگری که به او مراجعه می کنیم چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

اغلب افراد هنگام مراجعه به روان شناس این سوالات را می پرسند و عده ای نیز حتی سوال نمی پرسند و نادانسته و بر اساس قضاوت ها و ارزیابی های نادرست به روان شناسانی مراجعه می کنند که نتیجه مطلوب از آنها نمی گیرند ، آنگاه با دلسری و خشم به جلسات خود پایان می دهند و این سبب می شود که دیدگاه آنها به کلی در مورد روان درمانگر و روانشناس منفی شود و متاسفانه از این موهبت بزرگ که در دنیای امروزی به آن دسترسی داریم محروم شوند.

 

یک روان درمانگر چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

در ابتدا بایستی بگویم که روان شناس با روان درمانگر متفاوت است. روان شناس کسی است که چند سالی در دانشگاه تحصیل کرده و درس های تئوری یا به عبارتی نظری روان شناسی را با موفقیت گذرانده است. پس روان شناس رواندرمانگر نیست.

 

بر طبق استاندارد های موجود که امروزه در دنیا مورد پذیرش واقع شده اند یک روان شناس برای اینکه رواندرمانگر شود :

1. اولین مورد مهم این است که یک رواندرمانگر بایستی دوره های عملی رواندرمانی را با نظارت اساتید متخصص گذرانده باشد و مدتی در مراکز تحت نظر اساتید مراجع دیده باشد دقیقا مانند یک پزشک که به تحصیلات تئوریک بسنده نمی کند و در محیط های بالینی در ابتدا بدون انگیزه های مالی و صرفا برای کسب تخصص و مهارت زیر نظر اساتید ، بیماران را ویزیت می کند .پس اگر روان شناسی این دوره را نگذرانده و بلافاصله پس از فارغ التحصیلی با انگیزه های مالی شروع به مراجع دیدن نموده است نمی تواند درمانگر ماهر و موثری برای شما باشد.

 

2. دومین مورد مهم این است که یک رواندرمانگر در حوزه ای که آن را حوزه تخصصی خودش می داند بایستی صاحب رزومه و سوابق علمی و پژوهشی مانند تالیف و ترجمه کتاب ، مقالات معتبر ، برگزاری سمینارها و سخنرانی ها و تدریس باشد.بنابراین مراجعین قبل از اینکه به یک رواندرمانگر مراجعه کنند ویا پکیج های آموزشی خریداری کنند میتوانند و این حق را دارند که درباره رزومه آن رواندرمانگر تحقیق و جستجو نمایند.

 

3. سومین مورد این است که یک روان درمانگر بایستی ابتدا خودش تحت رواندرمانی قرار گرفته باشد تا مسائل و مشکلات خود را به اتاق درمان نیاورد و از رفتار و هیجاناتی متعادل و نرمال برخوردار باشد.
یک رواندرمانگر بایستی اطلاعات و دیدگاه به روز داشته باشد و با محدودیت های ذهنی یا فرهنگی یا آموخته های خودش با مراجعین رفتار نکند و برای آنها درست و غلط تعیین نکند.
متاسفانه عدم آگاهی بسیاری از مخاطبین این روز ها سبب شده است که افرادی که تحصیلات آکادمیک روان شناسی ندارند و رواندرمانگر نیستند با عنوان مشاور و مربی و کوچ و غیره وارد فضاهای شبکه های اجتماعی شوند و در حوزه های مهمی مانند خانواده ، روابط ، مسائل جنسی و غیره به دیگران آموزش دهند و چه بسا که این آموزش ها نادرست و خطرناک هستند.
پس لطفا قبل از اینکه با فردی تایم مشاوره بگیرید و یا در سمینارها و وبینار های او شرکت کنید و یا پکیج های آموزشی او را بخرید در مورد تخصص او و سوابق علمی و پژوهشی او سوال کنید و اگر این کار را نمی کنید و روابط و امورات شما آسیب می بیند لطفا مسئولیت انتخاب خود را بپذیرید و حساب آن را به پای علم روان شناسی و روان شناسان متخصص نگذارید.
ملینا شیرانی – روانشناس بالینی و رواندرمانگر

 

لینک این نوشته را برای دوستانتان که فکر می کنید این مطلب برایشان مفید است به اشتراک بگذارید.

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x